BMI, avagy ami húz visszafelé

Ekkor:

Egy érdekes párbeszédet folytattunk nemrég a kerékpáros ismerőseimmel. Itt a tél, jön az alapozás, a karácsony, offseaseon, és éppen mezeket akarunk majd készíttetni. Mikor csináltassuk meg? Hát, legjobb lenne tavasszal. Mert a beszélgetés valahogy arra is terelődött, hogy éppen ki mennyi kiló, és habár nem én nyomom a legtöbbet, egyből jött a ne a súlyt nézzük, a BMI-t. Na de mi is az? A súly és magasság arányszáma. Persze ez alapján vannak kövérek, és nem kövérek, jó és jobb értékek. Itt jött az amit nem akartam tudni, BMI alapján nekem van a legrosszabb értékem közülük. 25,1 ami már enyhe túlsúlynak is minősülhet. Persze ha csupa izom lennék a 178 centimhez, akkor jó lenne, de sajnos a hasamon a hurkák nem ezt mutatják. Jó oké, de egy 80 kilós pasi tök átlagos, nincs azzal semmi baj… Nincs, hacsak nem a hegyre akarjuk felcipelni ezt a súlyt. Egy Balaton Maratonon még jól el tudok bújni a mezőnyben, addig egy Kínok kínján már semmi esélyem, miért is?

Hallottátok már azt a mondatot bringástól, hogy lefogytam 10 kilót, és javultam egy órát? Vagy hogy három kiló öt percet jelentett egy rövid távú maratonon. Persze, mert jelentősen javul ilyenkor az ember erő/súly arányszáma, nem mindegy, hogy ugyanazzal a wattmennyiséggel mennyit kell megmozgatnunk. Nézzük csak meg ezt egy grafikonon:

bmi.jpg

Sima taktika, ha a 75 kilós bringás le akarja hagyni a nehezebb ellenfeleit, felgyorsít, olyan teljesítményig, amit még tud tartani akár huzamosabb ideig. A súlyosabb versenyző hogy tartsa ezt a tempót, olyan erőkifejtésre van szüksége, amit nem bír tovább pár percnél, utána pedig jól ki is fullad. Persze én is a 80 kilómmal elvoltam úgy versenyen, hogy a boly elejében helyezkedtem el, hogy amikor emelkedő jön, ott csak a pozíciómból veszítsek, és ne szakadjak is le a bolytól, egy hosszabb emelkedőn már nem feltétlenül tud így versenyben maradni az ember. Erre egy tipikus példa az itt látható grafikon, hogy kinek mennyi erőbefektetés tartani a tempót.

Ha például montinál nézzük meg az embereket, ami sokkal individuálisabb, és tényleg saját erőből halad az ember, az élen mindenki vékony, amennyire csak lehet. Legfeljebb rövidebb versenyen lehet esélye az embernek túlsúllyal, amikor még izomból meg tudja oldani, de 3-5 órán keresztül cipelni a felesleget, hát… Úgyhogy most a téli alapozás mellett a másik fontos küldetésem minél jobban lefogyni. Nyáron eddig a „versenysúlyaim” 77 kg körül voltak, míg az élen 70 és alatta mennek az emberek, minél kisebb testzsírszázalékkal.

Az a hír járja, kilónként 5 másodperc mínusz az emelkedőn az ideális testsúlyodhoz képest. Ha úgy nézzük, ez stimmel, mert a Men’s Race háziversenyen 16 percet kaptam 21 kilométeren, +10kg súllyal. 10*5*21=1050 másodperc, ez 17,5 perc. A lényeg, hogy a formula akár még működhet is, de ahelyett, hogy ilyeneket számolgatunk, adjunk le pár kilót és figyeljük meg magunkon mi történik!

Az alábbi képen Jose Hermida látható, ex monti világbajnok. Látszik a különbség, mi kell hozzá, hogy valaki haladjon.

50-1937

Reklámok

Egy hozzászólás Új írása

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s